Samenwerking Keurmerkhouders en de Belastingdienst

 In Algemeen

De belastingdienst en keurmerkhouders werken samen in een pilot waarbij het makkelijker wordt om de aangifte btw in te leveren en gelijk te betalen. De proef ‘Boekhouden, belastingaangifte doen en betalen in één’ komt voort uit de investeringsagenda van de Belastingdienst en start in januari 2018 en duurt twee jaar. ZZP-ers kunnen zelf aan de slag met een online boekhoudapplicatie die automatisch de gegevens voor de btw-aangifte klaarzet. Vervolgens kunnen zzp’ers de aangifte in het pakket verzenden naar de Belastingdienst en betalen met iDeal. De pilot start met een automatische klaargezette btw-aangifte, later voegen aanbieders ook een automatisch ingevulde winstaangifte toe aan de online boekhoudapplicatie.

Meer zekerheid, minder ongewilde fouten bij aangifte
De Belastingdienst gaat ervan uit de meeste zzp’ers de belastingzaken graag goed regelen, maar velen vinden boekhouden en aangifte doen tijdrovend en ingewikkeld. In deze samenwerking wordt onderzocht of de geboden oplossing ondernemers ondersteund en daarnaast ook zorgt voor een tijdige aanlevering van de aangifte en zorgt voor minder fouten in de aangifte.

Belastingdienst werkt samen met marktpartijen
Marktpartijen kunnen vaak beter vernieuwende, digitale oplossingen ontwikkelen voor bepaalde doelgroepen dan de Belastingdienst. De Belastingdienst werkt in deze proef daarom samen met aanbieders van onlineboekapplicaties. Marktpartijen kennen de behoeftes van de eigen klanten goed en de Belastingdienst brengt op zijn beurt kennis in over ZZP’ers.

Betrouwbaarheid en veiligheid gewaarborgd
De betrouwbaarheid, veiligheid en continuïteit van de online boekhoudapplicaties zijn gewaarborgd. Alle deelnemende softwareleveranciers hebben ons Keurmerk Zeker-OnLine en zijn over een periode van minimaal zes maanden getest op maatregelen die onder andere de veiligheid van de data en de continuïteit van de dienst ondersteunen. Een controle op de naleving van de maatregelen gebeurt overigens niet eenmalig maar jaarlijks.

De Belastingdienst ontvangt geen extra gegevens om de aangifte te controleren
De Belastingdienst ontvangt geen gegevens om de aangifte te controleren ten opzichte van andere ZZP-ers, die niet aan deze pilot meedoen. Keurmerkhouders mogen sowieso geen data uitwisselen zonder toestemming van de ZZP-er. De vragen die de Belastingdienst stelt in enquêtes of in een interviews gaan over hoe het pakket gebruikt wordt en zijn niet bedoelt om de aangifte te controleren. Het doel van de Belastingdienst is om beter inzicht te krijgen hoe een ZZP-er het vindt om belastingzaken en betaling te regelen vanuit een onlineapplicatie. De leveranciers leveren alleen extra informatie aan zoals dat omschreven staat op de aanmeldingspagina dus naam, e-mailadres, telefoonnummer, branchecode en startdatum van de onderneming. Voor deelnemende ZZP-ers wordt een extra telefoonnummer ter beschikking gesteld tijdens de periode van twee jaar. Ook deze vragen zorgen niet voor extra controle.

Voorwaarden voor deelname
Op website deelname onder de vraag “ mag elke ZZP –er meedoen?” zijn de voorwaarden waaraan een ZZP-er moet voldoen weergegeven.

De proef is niet gratis
De Belastingdienst heeft gekozen voor een samenwerking met marktpartijen, om redenen die in dit artikel beschreven staan. Deelnemende ZZP-ers kunnen als eerste gebruik maken van de nieuwe functionaliteiten waarbij het makkelijker wordt om de aangifte btw in te leveren en te betalen.

Dit artikel is ook gepubliceerd op de volgende websites van:

Deel dit artikel:

twitterlinkedinmail
Recente berichten